JAI NewsRoom مدیریت

ارتباط با خدمات حیاتی هرچه سریع‌تر برای نابینایان و ناشنوایان فراهم شود

01 آذر 1404 | 17:32 •جامعه
ارتباط با خدمات حیاتی هرچه سریع‌تر برای نابینایان و ناشنوایان فراهم شود

رئیس دبیرخانهٔ ستاد مناسب‌سازی: دسترس‌پذیری دیجیتال برای افراد دارای معلولیت، به‌ویژه نابینایان و ناشنوایان، یک ضرورت حیاتی است و روش‌های برقراری ارتباط آن‌ها با شماره‌های امدادی در دست بررسی قرار دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با تأکید بر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین برای افراد دارای معلولیت گفت: افزایش دسترس‌پذیری دیجیتال به‌ ویژه برای نابینایان و ناشنوایان از ضرورت‌های اصلی کشور است و باید خدمات حیاتی مانند ارتباط با شماره‌های امدادی برای این گروه‌ها بدون مانع و هر چه سریعتر فراهم شود.

 غلامرضا رضایی‌فر با اشاره به یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود برای نابینایان گفت: اکنون دسترسی نابینایان و ناشنوایان به شماره‌های امدادی مانند ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۱۵ اورژانس با محدودیت‌هایی همراه است، افزایش توانایی این افراد برای تماس سریع و مؤثر با مراکز امدادی، می‌تواند به معنای نجات جان انسان‌ها باشد به همین دلیل ایجاد اپلیکیشن برای ارتباط ناشنوایان با شماره‌های امدادی مانند ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵، فراهم‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در این زمینه و آموزش و فرهنگ‌سازی از جمله مطالبات ما است.

او توضیح داد: اپلیکیشن‌ها و طرح‌هایی که توسط گروه‌های علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده‌اند در حال بررسی هستند، سال گذشته یک تا ۲ طرح به دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ارائه شد و حتی دانشجویان دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان پیشنهادی ارائه دادند که جلسات تخصصی برای بررسی آن برگزار شده است.

روش ارتباط نابینایان و ناشنوایان با خطوط امدادی در دست بررسی است

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور توضیح داد: یکی از پیشنهادها این بود که تماس ناشنوایان با شماره‌های امدادی از طریق یک کاربر واسط یعنی مترجم زبان اشاره برقرار شود اما اعلام کردیم که در کار امدادی و فوری، وجود واسطه می‌تواند موجب کند شدن روند انتقال پیام شود و زمان طلایی امداد از دست برود با این حال شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد ناشنوایان معتقدند که حذف مترجم ممکن است باعث اختلال در انتقال صحیح اطلاعات شود به همین دلیل پیشنهاد داده‌اند پایگاه‌های واسط زبان اشاره ایجاد شود تا مترجمان زبان اشاره به‌صورت ۲۴ ساعته مستقر باشند.

به گفته او، این موضوع همچنان در دست بررسی است تا مشخص شود کدام روش "ارتباط مستقیم با سامانه امدادی یا ارتباط از طریق مترجم زبان اشاره" در شرایط اضطراری مؤثرتر و سریع‌تر عمل می‌کند.

رضایی‌فر با اشاره به تجارب بین‌المللی گفت: در کشورهای پیشرفته، ناشنوایان می‌توانند از طریق پیام‌رسان فوری، تماس ویدیویی با مترجم آنلاین یا اپلیکیشن‌های هشدار اضطراری با مراکز امدادی ارتباط برقرار کنند. ما نیز باید چنین سامانه‌هایی را در کشور بومی‌سازی کنیم.

حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور نیاز جدی به دسترس‌پذیری دیجیتال دارند

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور گفت: همچنین آتش‌نشانی کاشان یک پیشنهاد جدید و قابل اجرا ارائه داده است که در حال پیگیری و تکمیل آن هستیم.

رضایی فر اضافه کرد: تا روز ۱۲ آذر، هم‌زمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، تکلیف این طرح مشخص و نسخه نهایی برای رونمایی آماده خواهد شد، توسعه دسترس‌پذیری دیجیتال نه‌تنها یک اقدام حمایتی، بلکه اقدامی ملی برای حفظ جان، امنیت و برابری شهروندان است.

به گزارش سازمان بهزیستی کشور، حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور (نابینایان، ناشنوایان و کم‌توانان) نیاز جدی به دسترس‌پذیری دیجیتال دارند، براساس استانداردهای جهانی، خدمات حیاتی باید بدون مانع در دسترس باشند یعنی پیامک، تماس ویدیویی، اپلیکیشن، هشدار فوری و ارتباط متنی، برای نابینایان استفاده از اپلیکیشن‌های خوانا و سامانه‌های صوتی ضروری است، برای ناشنوایان، امکان تماس ویدیویی با مترجم زبان اشاره یا قابلیت ارسال پیام فوری به شماره‌های امدادی باید فراهم شود.

بازگشت به فهرست