JAI NewsRoom مدیریت

زنان کارآفرین؛ پیشرفت در سایه چالش‌های پنهان

14 آبان 1404 | 19:01 •کار
زنان کارآفرین؛ پیشرفت در سایه چالش‌های پنهان

کارآفرینی یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع است و امروزه زنان دنیا سهم بزرگی در کارآفرینی و توسعه جوامع خود دارند.

به‌گزارش آتیه‌آنلاین، زنان شاغل در حال پیشرفت و رسیدن به جایگاه‌های برجسته در اقتصاد و محیط‌های کسب‌وکار هستند. بااین‌حال، آنها هنوز با چالش‌های خاص خود مواجه‌اند و درک این چالش‌ها و شناسایی فرصت‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت‌شان کمک کند.

چالش‌های زنان کارآفرین

۱. موانع فرهنگی و اجتماعی

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که زنان در مسیر کارآفرینی با آن مواجه هستند، موانع فرهنگی و اجتماعی است. در بسیاری از جوامع، نقش‌های سنتی زنان به‌طور عمده محدود به خانه و خانواده است و به حضور آنها در عرصه‌های اقتصادی کمتر توجه می‌شود. همچنین بنابر بررسی‌ها نابرابری‌های جنسیتی در زمینه کارآفرینی زنان معلوم شده، سرمایه‌گذاران به‌طور ناخودآگاه فرض می‌کنند احتمال موفقیت و بازده مالی بالای کارآفرینان مرد بیشتر از زنان است.

۲. دسترسی محدود به منابع مالی

یکی دیگر از چالش‌های زنان کارآفرین، دسترسی محدود به منابع مالی است. زنان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، کمتر از مردان به منابع مالی، وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دسترسی دارند. این مساله به‌دلیل نگرش‌های جنسیتی، نبود وثیقه‌های کافی و کمبود ارتباطات در شبکه‌های مالی و سرمایه‌گذاری است.

۳. کمبود فرصت‌های آموزشی و شبکه‌سازی

زنان در مقایسه با مردان ممکن است دسترسی کمتری به آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های رشد کسب‌وکار داشته باشند. همچنین شبکه‌سازی یکی از مهمترین ابزارها برای موفقیت در کارآفرینی است، اما زنان ممکن است به‌دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی از شبکه‌های حرفه‌ای مردانه دور بمانند و نتوانند از تبادل دانش، دریافت مشاوره‌های مفید و دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.  

۴. اشباع بازار

بااینکه در سال‌های اخیر فرصت‌های بیشتری برای زنان در زمینه کارآفرینی ایجاد شده‌ است، برخی از حوزه‌ها به اشباع رسیده‌اند و رقابت در آنها بسیار زیاد است و این موضوع کار را برای زنانی که تازه وارد کارآفرینی شده‌اند سخت می‌کند.  

۵. اعتمادبه‌نفس پایین

بسیاری از زنان آنقدر اعتمادبه‌نفس ندارند تا در نقش کارآفرین ظاهر شوند. آنها ابتدا باید احترام به خود و توانایی‌هایشان را بیاموزند و برای خود ارزش قائل شوند تا بتوانند اثر مثبتی روی کسب‌وکارشان بگذارند.

۶. عدم توازن بین کار و زندگی شخصی

زنان کارآفرین در مقایسه با مردان با چالش‌های بیشتری در برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی خود روبه‌رو هستند. این موضوع به‌ویژه زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که زنان مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی‌شان را همزمان به دوش می‌کشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از زنان برای مدیریت همزمان کسب‌وکار و خانواده با فشارهای روانی و جسمی زیادی روبه‌رو هستند.

۷. کمبود الگوهای موفق زنانه

یکی دیگر از دلایلی که زنان کمتر تمایل به کارآفرینی دارند، کمبود الگوهای زنانه موفق در دنیای کسب‌وکار است. معمولا از نمونه‌های موفق زنان کارآفرین و موفق صحبت نمی‌شود تا زنان دیگر برای ورود به این حوزه تشویق شوند.

راه‌حل‌هایی برای حمایت زنان در حوزه کارآفرینی

۱. تغییر انتظارات اجتماعی

جوامع به‌جای انتظارات سنتی از زنان باید پذیرای تغییرات و رشد آنها باشند. درواقع مردم یک جامعه باید بتوانند آزادانه تغییر کرده و تکامل بیابند، نه‌اینکه مجبور باشند در قالب‌های از پیش تعیین‌شده و سنتی قرار بگیرند. در این خصوص دولت‌ها می‌توانند به مردم آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

۲. ساخت شبکه اجتماعی

زنان کارآفرین باید شبکه‌ پشتیبانی قدرتمندی داشته باشند تا با کسب دانش جدید، مهارت‌های کارآفرینی خود را تقویت کنند. زنان باید همانند مردان ارتباطات حرفه‌ای بیشتری برقرار کنند تا از آنها برای پیشبرد اهداف شغلی خود استفاده کنند.

۳. افزایش فرصت‌های رهبری و آموزش‌های تخصصی

زنان برای اینکه بتوانند وارد فضای کارآفرینی شوند، ابتدا باید فرصت‌های رهبری داشته باشند و در این خصوص آموزش ببینند. زنان با آگاهی بیشتر می‌توانند در کارآفرینی موفق عمل کنند. بنابراین با رفع شکاف‌های جنسیتی در سرمایه‌گذاری و توانمندسازی زنان در این حوزه، می‌توان شاهد حضور زنان کارآفرین موفق بیشتری در جوامع شد.

همچنین خود زن‌ها هم باید اعتمادبه‌نفس‌شان را با آموزش و یادگیری مداوم و افزایش اطلاعات و آگاهی بالا ببرند تا بتوانند نقش خود را به‌خوبی در دنیای کارآفرینی بازی کنند. آنها باید از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کنند و با ایجاد حمایت‌های اجتماعی و یادگیری از تجربیات دیگران، به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

بازگشت به فهرست