نیوجرسیها جای گاردریل را گرفتند؛ رانندگان پرخطرتهدید بزرگ بزرگراهها
آمارهای تازه پلیس راهور تهران بزرگ اینشان می دهد:۴۷ درصد قربانیان تصادفات آبانماه خودروسواران هستند، ۲۶ درصد موتورسواران و ۲۷ درصد عابران پیاده و۷۹ درصد تصادفات فوتی در بزرگراهها رخ داده است.
ساعت نزدیک نیمهشب است و بزرگراههای پایتخت خلوت به نظر میرسند، اما همین دقایق آرام، صحنه وقوع تصادفات مرگبار است. خودروهای پرسرعت و رانندگان کمتجربه یا بیاحتیاط، جان خود و دیگران را تهدید میکنند.
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، با اشاره به ایمنسازی بزرگراهها میگوید: گاردریلها غالباً ایمنی لازم را نداشتند و گاهی خودشان باعث حادثه میشدند. نیوجرسیهای نصبشده مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا هستند و نماد بارز ایمنسازی معابر به شمار میروند.
با این وجود، بابایی تأکید دارد که مشکل اصلی رفتار رانندگان است:در یک یا دو سال اخیر، رانندگان پرخطر در ساعات شب افزایش یافتهاند و تصادفات به همین دلیل بیشتر شده است. پلیس باید برخورد جدیتری داشته باشد.
آمارهای پلیس راهور تهران بزرگ نیز این هشدار را تأیید میکنند: ۴۷ درصد قربانیان تصادفات آبانماه خودروسواران هستند، ۲۶ درصد موتورسواران و ۲۷ درصد عابران پیاده و ۷۹ درصد تصادفات فوتی در بزرگراهها رخ داده است. بیشترین قربانیان در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند و اغلب حوادث به دلیل هیجان، لاییکشی و بیتوجهی به قوانین رخ داده است.بازه زمانی نیمهشب تا سحر، پرخطرترین زمان است؛ ۳۸ درصد تصادفات مرگبار در این ساعتها اتفاق میافتد.
رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور، با ذکر نمونههایی از حوادث اخیر میگوید: در بزرگراه امام علی(ع)، برخورد خودروی پرسرعت با ستون پل، جان دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله را گرفت. در محور صالحآباد نیز یک خانواده سهنفره بر اثر برخورد یک وانت با خودروی حمل زباله جان باختند.
در کنار بهبود زیرساختها، رفتار رانندگان همچنان نقطه ضعف اصلی است. سرعت و بیاحتیاطی، مصرف مواد روانگردان و نوشیدنیهای غیرمجاز، خوابآلودگی و کمتجربگی، ترکیبی مرگبار ایجاد کردهاند.