JAI NewsRoom مدیریت

مردمی‌سازی اقتصاد: اتصال هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان به ۲۰ هزار کسب‌وکار خُرد محلی

01 آذر 1404 | 17:26 •رفاه
مردمی‌سازی اقتصاد: اتصال هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان به ۲۰ هزار کسب‌وکار خُرد محلی

دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان گفت: طرح جدید با اتصال زنجیره‌های ارزش هلدینگ‌ها به بیش از ۸ هزار کسب‌وکار خُرد در مناطق محروم، زمینهٔ مشارکت مؤثر مردم در تولید و توسعهٔ این مناطق را فراهم کرده است.

بنیاد علوی با اتصال هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به کسب‌ و کارهای محلی، زمینه مشارکت موثر مردم در تولید و توسعه مناطق کم‌برخوردار را فراهم می‌کند.

حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد از طریق اتصال زنجیره‌های ارزش هلدینگ‌های اقتصادی به کسب و کارهای کوچک و متوسط در مناطق کم برخوردار با بنیاد علوی گفت: براساس این طرح می‌خواهیم نقشی در تولید ناخالص داخلی (GDP) داشته باشیم و فراتر از اشتغال یک نفر، به این موضوع توجه کنیم، ما باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی کرده و پس از آموزش و سازماندهی این پتانسیل ، ثروت خلق کنیم.

او با تاکید بر مشارکت مردم در اقتصاد ملی گفت: طرح مردمی‌سازی بنیاد بر مشارکت موثر و مفید مردم در تولید تاکید دارد و می‌خواهیم به این جنبه از کار تاکید کنیم که چگونه می‌توان ظرفیت‌های مردمی را در تولید به صورت موثر مشارکت داد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: ما این طرح را نقطه آغاز تلقی می‌کنیم، برای اینکه رنگ و لعاب عمومی فرایندهای کاری را تغییر دهیم.

دهقان توضیح داد: ما یک نهاد انقلابی هستیم و می‌خواهیم یک کار انقلابی در عرصه نهادسازی انجام دهیم، باید کاری کنیم که به صورت یک الگو و مدل موفق در زمینه شبکه سازی برای عموم قابل استفاده باشد و در نهایت آن را به یک برند تبدیل کنیم.

او به توسعه بخش تعاونی اشاره و خطاب به مدیران عامل هلدینگ‌ها گفت: باید فضایی ایجاد کنید که همه مردم بتوانند در تولید مشارکت کنند و هویتی ایجاد کنیم که همه کسانی که در این عرصه مشغول خدمت هستند به این باورمندی برسند؛ علاوه بر این، باید به آموزش، ترویج و توانمندسازی مردم در این زمینه نیز توجه کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: باید برای ارزیابی افراد یک شاخص و نظام ارزش‌گذاری در نظر بگیریم که بر اساس آن مشارکت مردمی را هدایت کنیم و واگذاری‌ کارها به مردم را براساس نگاه شبکه‌ای برندسازی کنیم.

امضای ۷ تفاهم‌نامه برای مردمی‌سازی اقتصاد

براساس این گزارش، در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مردمی‌سازی اقتصاد و بر اساس ابلاغیه رئیس بنیاد مستضعفان، هفت تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد علوی و هلدینگ‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان با هدف ایجاد اشتغال پایدار، توسعه اقتصادی مناطق محروم و تقویت زنجیره‌های تأمین داخلی به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها با محوریت ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای درآمد خانوارهای روستایی و شهری کمتر برخوردار و تقویت نقش مردم در زنجیره‌های تولید کشور تدوین شده‌اند.

همچنین اجرای این تفاهم‌نامه‌ها مزایای گسترده‌ای برای اقتصاد مناطق محروم از جمله ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهرها، قرار گرفتن کسب‌وکارهای خرد و خانگی در زنجیره تأمین و ارزش هلدینگ‌ها به دنبال خواهد داشت.

در این تفاهم‌نامه‌ها بیش از ۸ هزار طرح خرد و متوسط، در حوزه‌های مختلف تولیدی تحت پوشش حمایت‌های آموزشی، بازاریابی و ارتقای بهره‌وری قرار می‌گیرند و مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در این طرح‌ها نیز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده که در زنجیره‌های تأمین هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان و با تمرکز بر ظرفیت‌های کسب‌وکارهای محلی هزینه خواهد شد.

این تفاهم‌نامه ها گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی متوازن، افزایش تاب‌آوری اقتصادی مناطق کم‌برخوردار و بهره‌گیری از توان مردم در مسیر پیشرفت ملی است.


بازگشت به فهرست