مناسبسازی شهر برای معلولان؛ از گزارشهای کاغذی تا واقعیت پیادهروها
25درصد از معابر تهران به گفته معاون شهردار، مناسبسازی شده است؛ اما اعضای شورای شهر میگویند مردم این تغییر را نمیبینند. جعفر تشکریهاشمی و ناصر امانی در جلسه اخیر شورا از توقف روند مناسبسازی شهر و نبود متولی مشخص در این حوزه انتقاد کردند و خواستار گزارش شفاف از عملکرد شهرداری شدند.
۲۵ درصد از معابر تهران به گفتهمعاون شهردار، مناسبسازی شده است؛ اما اعضای شورای شهر میپرسند: این تغییرات دقیقاً کجای شهر دیده میشود؟ جعفر تشکریهاشمی و ناصر امانی، دو عضو شورای شهر تهران، در انتقاد از وضعیت موجود تأکید دارند که گزارشهای شهرداری از «هزاران کیلومتر مناسبسازی» با واقعیتهای شهر همخوان نیست و روند اجرای قانون در این حوزه عملاً متوقف شده است.
جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درصحن شورای شهر تهران گفت: معاون شهردار اعلام کرده یک میلیون متر از معابر تهران مناسبسازی شده و این یعنی ۲۵ درصد شهر، اما اگر مردم آن را نبینند، هیچ ارزشی ندارد. اگر هزار جمله بگوییم و در عمل دیده نشود، فایدهای ندارد.
او افزود: ما باید به مسائل خاص معلولان توجه کنیم. معلولان در ترافیک، درمان و دارو با مشکلاتی جدی روبهرو هستند.
تشکریهاشمی همچنین یادآور شد که طبق قانون، سه درصد از استخدامها باید از میان معلولان و جانبازان انجام شود. او تأکید کرد: شهرداری باید در جذب نیروهای جدید این قانون را رعایت کند، چرا که بسیاری از معلولان دارای تحصیلات عالی هستند و میتوانند به مدیریت شهری کمک کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورا در ادامه گفت: در پیادهراهها موانعی نصب کردهایم که حتی افراد سالم هم نمیتوانند از آنها عبور کنند. هزینه کردهایم برای کاری بیفایده. این موانع نهتنها به معلولان بلکه به افراد عادی هم آسیب میزند.
او با اشاره به مشکل ساختمانهای قدیمی افزود: بسیاری از ساختمانهای قدیمی فاقد آسانسور هستند، اما در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای ساختمانهایی که این امکانات را ندارند حکم قلع و قمع صادر میشود. بهتر است به جای مجازات، برای اصلاح و تسهیل دسترسی در این ساختمانها راهکار ارائه کنیم.
تشکریهاشمی همچنین ضعف روشنایی پیادهروها را از مشکلات جدی شهر دانست و پیشنهاد داد: شهردار تهران باید مشاور ویژهی امور معلولان داشته باشد تا تصمیمات در این حوزه واقعبینانهتر اتخاذ شود.
ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر، در تکمیل این بحث گفت: اکنون مشخص نیست مسئول مستقیم مناسبسازی در این دوره از مدیریت شهری چه کسی است. در دورهی قبل، شهردار مشاوری داشت که خود از جانبازان بود و با ویلچر تردد میکرد و بهصورت جدی امور مناسبسازی را پیگیری میکرد. اما اکنون چنین جایگاهی وجود ندارد.
او افزود: درجریان بازدیدی از نمایشگاهی از آثار افراد دارای معلولیت بسیاری از جانبازان و معلولان گلایه داشتند که روند مناسبسازی تقریباً متوقف شده است. اگر اینطور نیست، شهرداری باید گزارش شفاف و قابل راستیآزمایی ارائه دهد. در گزارشهای مکتوب از هزاران کیلومتر مناسبسازی سخن گفته میشود، اما این مسیرها کجاست؟
امانی همچنین پرسید: در فرآیند صدور پروانهی ساخت، آیا رعایت استانداردهای مناسبسازی بررسی میشود؟ به نظر نمیرسد چنین نظارتی وجود داشته باشد، در حالی که بسیاری از برجهای جدید شهر، بدون مسیر تردد برای ویلچر ساخته شدهاند.
در حالی که آمار رسمی از پیشرفت ۲۵ درصدی مناسبسازی خبر میدهد، مشاهدات میدانی اعضای شورا و شهروندان حاکی از ضعف شدید در اجراست.
امانی گفت: در پایتختهای مشابه تهران، افراد دارای معلولیت بدون کمک دیگران در شهر تردد میکنند، اما در تهران هنوز این امکان فراهم نشده است.