JAI NewsRoom مدیریت

استفاده از بخاری غیراستاندارد در مدارس مجاز نیست

04 آذر 1404 | 12:22 •جامعه
استفاده از بخاری غیراستاندارد در مدارس مجاز نیست

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس به‌طور کامل ممنوع است و هرگونه شعله مستقیم در کلاس‌ها با آیین‌نامه‌های ایمنی منافات دارد. طرح جامعی نیز برای تبدیل سیستم‌های گرمایشی مدارس به شوفاژ و پکیج در دست اجراست.

حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: در حال حاضراستفاده از هیچ‌گونه بخاری غیراستانداردی در مدارس کشور مجاز نیست و وجود چنین تجهیزاتی به‌طور کامل ممنوع شده است.

او تأکید کرد: طبق آیین‌نامه‌های ایمنی، هیچ کلاس درسی نباید دارای منبع گرمایشی با شعله مستقیم باشد، زیرا چنین شرایطی از استاندارد‌های لازم برای محیط‌های آموزشی برخوردار نیست و در صورت مشاهده، برخورد فوری صورت می‌گیرد.

خان محمدی به خبرگزاری آنا گفت: با این وجود هنوز برخی مناطق کشور نیازمند استانداردسازی کامل در زمینهٔ تأسیسات گرمایشی هستند، اما برنامه‌های جامعی برای رفع این کاستی‌ها در دست اجراست.

او ادامه داد: در چارچوب «طرح شهید عرب»، تا پایان دو هفتهٔ آینده، سامانهٔ گرمایشی ۲۴ هزار کلاس درس که قبلاً استانداردسازی شده‌اند، به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد. این رقم در مقایسه با سال گذشته که حدود ۱۹ هزار کلاس در این زمینه اصلاح شده بودند، گامی قابل توجه در جهت بهبود زیرساخت‌های آموزشی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور توضیح داد: در این فرآیند تحول، سیستم‌های گرمایشی قدیمی مبتنی بر بخاری‌های دستی یا شعله‌دار به سمت سیستم‌های ایمن‌تر مانند شوفاژ و پکیج‌های گرمایشی جایگزین می‌شوند. این سیستم‌های جدید فاقد شعله مستقیم بوده و خطرات ایمنی و آتش‌سوزی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

خان محمدی همچنین اشاره کرد: هدف بلندمدت سازمان، رفع کامل نیاز‌های گرمایشی و سرمایشی تمام مدارس کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه است.

به گفته او این هدف‌گذاری تنها برای مناطقی صورت می‌گیرد که به زیرساخت‌های لازم به‌ویژه گاز دسترسی دارند. محاسبات دقیقی هم انجام شده و منابع لازم پیش‌بینی و تأمین شده است؛ بنابراین دیگر نگرانی جدی در این حوزه وجود ندارد.

خان محمدی گفت: این برنامه‌ها نه‌تنها ایمنی محیط‌های آموزشی را تضمین می‌کند، بلکه کیفیت فضای یادگیری را نیز بهبود می‌بخشد و گامی مؤثر در جهت عدالت آموزشی و کاهش شکاف زیرساختی بین مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود.

بازگشت به فهرست