JAI NewsRoom مدیریت

فناوری‌های آموزشی به شرط استفاده درست می‌توانند باعث رفع نابرابری‌ها شوند

24 آذر 1404 | 12:54 •جامعه
فناوری‌های آموزشی به شرط استفاده درست می‌توانند باعث رفع نابرابری‌ها شوند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مطالعه یونسکو در سال ۲۰۲۳ گفت: اثر واقعی فناوری‌های دیجیتال بر یادگیری دانش‌آموزان اندک است و بسیاری از این ابزارها تنها بر تمرین و تکرار متمرکزند و به بهبود کیفیت یادگیری کمک چندانی نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران بر ضرورت استفاده آگاهانه از فناوری‌های آموزشی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است، هشدار داد: «بررسی پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد اثر واقعی این فناوری‌ها بر یادگیری اندک است. مطالعه یونسکو در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد فناوری سریع‌تر از توان ارزیابی ما تکامل می‌یابد و بسیاری از ابزارهای دیجیتال تنها تمرکز بر تمرین و تکرار دارند و به بهبود کیفیت یادگیری کمک چندانی نکرده‌اند».

لطیفی در عین حال با اشاره به تجربه موفق چین گفت: «در چین، ارائه ضبط‌های باکیفیت دروس به ۱۰۰ میلیون دانش‌آموز روستایی، نتایج تحصیلی را ۳۲ درصد بهبود داد و شکاف درآمد شهری و روستایی را ۲۸ درصد کاهش داد». وی همچنین نقش فناوری در دوره کرونا را یادآور شد و افزود: «فناوری دیجیتال در دوره کرونا مانع فروپاشی آموزش عمومی شد، هرچند دسترسی به این فناوری‌ها برای حدود ۳۱ درصد دانش‌آموزان جهان فراهم نشد».

عضو شورای عالی آموزش و پرورش بر لزوم استناد به شواهد علمی در سیاست‌گذاری‌ها تأکید و تصریح کرد: «لازم است استفاده از فناوری آموزشی مبتنی بر شواهد علمی باشد و سیاست‌گذاری‌ها به جای شنیده‌ها و تبلیغات، بر مطالعات مستقل و بی‌طرف اتکا داشته باشند». وی افزود: «فناوری می‌تواند در رفع برخی نابرابری‌ها مؤثر باشد، اما در صورت استفاده نادرست ممکن است فاصله‌ها را افزایش دهد».

لطیفی در پایان خطاب به پژوهشگران و معلمان گفت: «همه فعالان حوزه آموزش و پرورش رسالتی سنگین دارند تا با اتکا بر پژوهش و شواهد واقعی، ذهنیت‌های نادرست عمومی را اصلاح کرده و بهترین مسیر برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت را ارائه و اجرا کنند».

بازگشت به فهرست