JAI NewsRoom مدیریت

کمبود راننده اتوبوس درتهران و نگرانی شورای شهر از عقبگردی 20 ساله

17 شهریور 1404 | 09:04 •جامعه
کمبود راننده اتوبوس درتهران و نگرانی شورای شهر از عقبگردی 20 ساله

شورای شهر تهران از بازگشت شرکت واحد به تصدی‌گری ۲۰ سال قبل ابراز نگرانی کرده اما مدیرعامل شرکت واحد بحران اصلی را کمبود راننده، فرسودگی ناوگان و محدودیت‌های قانونی می‌داند و بر نیاز فوری به نوسازی این ناوگان تاکید دارد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هشدار داده که مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی در حال بازگشت به «شیوه‌های دو دهه قبل» و تصدی‌گری است؛ موضوعی که با سیاست‌های توسعه‌ای کشور در تضاد است. اما مدیرعامل شرکت واحد می‌گوید چالش اصلی کمبود شدید نیرو، فرسودگی ناوگان و مشکلات قانونی است.

امانی به تازگی در صحن شورای شهر تهران تذکر داده که «بیم آن می‌رود که مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی به شیوه‌های دو دهه قبل بازگردد و دوباره به سمت تصدی‌گری و فعالیت‌های مالی حرکت کند؛ در حالی که هم در برنامه چهارم شورای شهر و هم در برنامه هفتم توسعه کشور، بر واگذاری امور اجرایی به نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها تأکید شده است.»

اما در پاسخ به این نگرانی‌ها، احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین توضیح داد که مشکل اصلی ساختار مدیریتی نیست بلکه بحران منابع انسانی و وضعیت ناوگان است: تا الان  بیش از هزار دستگاه اتوبوس وارد شده اما بخش زیادی از نیروها و رانندگان شرکت واخد  در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و امسال  بازنشسته شدند. به تازگی هم  شهردار تهران هم اعلام کرد که به ۹ هزار راننده نیاز داریم. در حال حاضر برای ۴۰۰ دستگاه بی‌آرتی جدید – از جمله ۲۰۰ اتوبوس برقی – نیاز فوری به راننده داریم .

به گفته او براساس مقررات، شرکت واحد باید سه برابر اتوبوس‌ها نیرو داشته باشد؛ ۲.۲ راننده، نیم‌نفر فنی و ۰.۳ ستادی. این‌ها مربوط به همین امروز است، نه آینده. وقتی اتوبوس‌ها بیایند، باید ۲ هزار نفر نیرو جذب شوند. این تکلیف قانونی شهرداری و شرکت واحد است.

قیومی همچنین یادآور شد که قانون اجازه خصوصی‌سازی کامل را نمی‌دهد: ۴۰ درصد ناوگان باید ملکی باشد و ۶۰ درصد خصوصی. اما چالش اصلی همین بخش خصوصی است که ناوگان خود را نوسازی نکرده. بسیاری از خطوط با اتوبوس‌های ۱۸ یا ۲۰ ساله اداره می‌شوند. میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی  ۱۲ سال است و بعضی بی‌آرتی‌ها ۱۶ سال از عمرشان گذشته است .

طبق برنامه چهارم تحول و توسعه تهران، ناوگان باید به هفت هزار و پانصد دستگاه برسد. قیومی دراین رابطه گفت:درحال حاضر حدود سه هزار  دستگاه فعال داریم. به مدیریت شهری ششم تنها  هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد اما امروز به بیش از سه هزار اتوبوس فعال رسیده‌ایم .   

در حالیکه اعضای شورا نگران بازگشت به مدیریت سنتی و تصدی‌گری هستند، مشکل اصلی نیاز فوری به نیرو، نوسازی ناوگان و محدودیت‌های قانونی است. تهران به شدت با کمبود اتوبوس روبرو است و این شهر برای رسیدن به تعداد استاندارد راه درازی دارد.

بازگشت به فهرست